Provincie Zuid-Holland komt met resultaten Koopstromenonderzoek

12 mei 2022 Stockfoto van euromunten en centen

Eens per 5 jaar voeren I&O Research, Bureau Stedelijke Planning en BRO voor de Provincie Zuid-Holland een Koopstromenonderzoek uit. Dit onderzoek geeft nieuwe data en inzichten over het profiel, koopgedrag en oordeel van consumenten en over het functioneren van winkelcentra. Om hier toe te komen zijn inwoners uit Zuid-Holland bevraagd. De uitkomsten brengen in beeld waar we onze boodschappen en aankopen doen. Daarnaast vertelt het meer over ons koopgedrag.

 

Mensen winkelen anders dan 5 jaar geleden

Uit het koopstromenonderzoek blijkt dat ‘winkelen’ in 5 jaar tijd een compleet andere gedaante heeft gekregen. Het onderzoek, gebaseerd op ruim 180.000 enquêtes, levert 5 belangrijke inzichten op:

  1. Grootste binnensteden verliezen terrein.
  2. Online winkelen zet onverminderd door.
  3. Mensen winkelen steeds meer doelgericht.
  4. De trend dat inwoners lokaal kopen zet niet door
  5. Winkels maken plaats voor horeca, ontspanning en woningen

 

In winkelcentrum Crimpenhof kopen inwoners het meeste

Naast de bovenstaande uitkomsten, die zich ook in onze gemeente voordoen, staat dat winkelcentrum Crimpenhof de plek is waar de meeste aankopen worden gedaan, gevolgd door De Korf en De Olm. Uit de uitkomsten blijkt eveneens dat de consument een modernisering van de Crimpenhof belangrijk vindt. Ook willen de ondervraagden in het centrum meer horecagelegenheden.

 

Wat doet de gemeente met deze uitkomsten?

De gemeente is momenteel bezig om het beleid voor detailhandel te herzien. Deze uitkosten helpen bij het maken van een goede keuze en zullen dan ook zeker gebruikt worden.