Privacy

Om ons werk goed te kunnen doen gebruiken wij en de instellingen waarmee we samenwerken persoonsgegevens van inwoners.

Een voorbeeld van het gebruik van gegevens

Als u zorg of ondersteuning van ons nodig heeft, hebben we daarvoor een aantal gegevens nodig. We mogen deze gegevens alleen gebruiken voor het doel dat met u is besproken. En niet voor een ander doel. Dit is geregeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Soms zijn er uitzonderingen

Bij uitzondering gebruiken we gegevens voor een ander doel. We doen dit alleen als dit volgens de wet mag. Ook dan gebruiken we alleen de noodzakelijke gegevens. In alle gevallen behoudt u uw privacyrechten.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Als u bepaalde regels heeft overtreden. Of als wij daarvan een vermoeden hebben. Dan kunnen we uw gegevens vastleggen en uitwisselen.
  • Als we een dwangaanpak op (moeten) leggen. Zoals bij het opleggen van een tijdelijk huisverbod, het handhaven van de openbare orde of bij verdenking van fraude. Dan kunnen we uw gegevens vastleggen en uitwisselen.

Hoe komen we aan uw gegevens?

Meestal geeft u de gegevens zelf aan ons. Omdat we ze nodig hebben om u verder te helpen. Daarnaast is in de wet geregeld dat we hiervoor informatiesystemen, zoals bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen, mogen raadplegen.

Als we gegevens over uw gezondheid nodig hebben voor een hulpvraag bespreken we dit vooraf met u. Om medische gegevens over u van een behandelaar te krijgen, hebben we een ondertekende verklaring van u nodig. We leggen in alle gevallen duidelijk aan u uit waar we de gegevens voor nodig hebben.

Delen van uw gegevens

Soms delen we uw gegevens met anderen. Bijvoorbeeld omdat er meerdere instellingen betrokken zijn bij de zorg die u nodig heeft. Dit bespreken we van tevoren met u en we vragen om uw medewerking en (zo nodig) toestemming.

Soms delen we uw gegevens zonder dat u dit (direct) weet. Dit doen we alleen als andere belangen zwaarder wegen dan die van u.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • een melding over huiselijk geweld
  • een melding kindermishandeling
  • een melding bij jeugdbescherming
  • de opsporing van fraude
  • een ernstig voorval in de wijk
  • voor onderzoek

Soms gebruiken we uw persoonsgegevens om onderzoek uit te voeren of statistieken te verzamelen:

  • In de meeste gevallen maken we die gegevens anoniem, zodat niemand weet dat dit onderzoek met uw gegevens wordt uitgevoerd.
  • Kan het onderzoek niet anoniem worden uitgevoerd? Dan vragen we u altijd van tevoren of u aan het onderzoek mee wilt doen. Wilt u niet meedoen, gebruiken we uw gegevens niet.
  • We vragen u niet om toestemming als dit niet goed mogelijk of onwenselijk is.

Bewaren gaat volgens de wet

Het bewaren van gegevens kan nodig zijn om onze taken goed uit te voeren of om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen. We bewaren uw gegevens nooit langer dan nodig is. U heeft het recht om te weten hoe en waarom wij uw persoonsgegevens gebruiken.

U kunt ons vragen:

  • uw gegevens in te zien
  • uw gegevens te rectificeren (verbeteren of aanvullen)
  • uw gegevens (indien mogelijk) laten verwijderen
  • om beperking of afscherming van uw gegevens
  • bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens

Meer over privacyrechten

Autoriteit Persoonsgegevens – autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten

Hulp bij privacy – www.hulpbijprivacy.nl

Uw gegevens inzien

Wilt u weten of en welke persoonsgegevens wij van u gebruiken? Dan kunt u vragen om uw gegevens in te zien.

Inzage in persoonsgegevens aanvragen

Uw gegevens laten verbeteren of verwijderen

Bent u van mening bent dat er onjuiste gegevens in uw dossier staan? Dat het dossier niet compleet is. Of dat de gegevens niet ter zake doen voor het doel van het dossier?

Dan kunt u ons vragen om uw dossier aan te passen, aan te vullen of te verwijderen.

Verbetering of verwijdering persoonsgegevens aanvragen

Datalek melden

Heeft u via websites van de gemeente toegang tot vertrouwelijke gegevens die niet voor u bestemd zijn? Of zijn er documenten met persoonsgegevens naar u verzonden over een andere persoon? Meld dit bij onze functionaris gegevensbescherming.

Meld datalek

Online privacy

In toenemende mate zijn we ons bewust geworden van de privacyrisico’s die het internet met zich meebrengt. Op https://www.vpngids.nl/privacy/ kunt u veel informatie vinden rondom privacy. Denk aan anoniem browsen, het downloaden van bestanden, privacy bij financiële zaken en het gebruik van social media/apps.

Uw vragen kunt u stellen aan onze Functionaris Gegevensbescherming

Heeft u na het lezen van voorgaande informatie nog vragen over de uitoefening van uw rechten op grond van de verordening? Dan kunt u die ook stellen aan onze Functionaris Gegevensbescherming (FG). Onze FG houdt toezicht op de toepassing en naleving van de privacyregelgeving. Ga naar het e-loket en verstuur uw vraag aan de functionaris.

Toch een andere vraag?

Wij staan klaar om u te helpen met al uw onbeantwoorde vragen!

Neem contact op